Eerste verslag van de Denktankcommissie

De contouren van het werkplan van deze commissie worden openbaar gemaakt. Met enige regelmaat zullen de leden van de Denktank verslag uitbrengen van de ontwikkelingen
Achtergrond
In ledenvergadering van 24 april 2009 is door het bestuur opgeroepen tot het formeren van een denktank. Bedoeling is om met/via zo’n denktank het zoeken naar mogelijkheden om de inkomsten van de club structureel te verhogen en breder in te bedden binnen de vereniging.
Uit het verslag van de bestuursvergadering van 27 mei 2009 blijkt dat het bestuur het belangrijk vindt om alle (mogelijke) initiatieven rondom het vergaren van extra structurele inkomsten centraal te coördineren. Dit belang ligt voor de hand, want een goede afstemming van alle inspanningen binnen de club zal zeker bijdragen tot het behalen van zo hoog mogelijke opbrengsten.
Centrale coördinatie maakt het voor het bestuur ook eenvoudiger om overzicht te behouden over de diverse geldstromen rondom de verschillende door de leden ontplooide activiteiten. Bovendien bevordert een en ander het inzichtelijk maken van de verantwoording rondom de geldstromen. Uiteraard is afstemming met/inpassing in bestaande structuren binnen Quick Boys van belang. Denk hier bijvoorbeeld aan de evenementen- en de sfeercommissie. 

Wat zijn structureel hogere inkomsten?
Structureel hogere inkomsten zijn blijvend hogere opbrengsten, dus meer geld waar de club jaar in jaar uit op zou moeten kunnen rekenen. Voorbeelden hiervan zijn (hogere) contributies van de leden, sponsorinkomsten en besparingen op energie- en andere kosten. 
Dit in tegenstelling tot eenmalige acties, zoals de huidige thermometer acties in het sponsorhome en het clubhuis. Op zich erg belangrijke initiatieven die in één keer een groot bedrag kunnen opleveren, maar waarvan het niet de bedoeling is om ze keer op keer te herhalen.

Plan de campagne
De denktank is voornemens de volgende acties te ondernemen:

  1. Verzamelen en nader uitwerken van de door de leden aangedragen ideeën, inclusief het maken van een eerste selectie van de in te voeren maatregelen. Bij die selectie zal elk idee worden getoetst aan een aantal –nog nader te formuleren- criteria. Te denken valt aan:
    – te behalen financiële (netto) opbrengst/besparing,
    – risico voor de club en
    – inpassing in activiteitenkalender van de club;
  2. Terugkoppeling aan de leden over de al dan niet invoering van de aangedragen ideeën;
  3. Opstellen van een "seizoensronde" activiteitenkalender, aan de hand waarvan op eenvoudige wijze zichtbaar is te maken wanneer bepaalde activiteiten zullen (kunnen) plaatsvinden. Op deze wijze is tevens helder wanneer eventueel aanvullende activiteiten kunnen worden ingepast. Voorbeelden hiervan zijn
    – familiedagen,
    – het houden van veilingen en
    – het spelen van wedstrijd(en) tegen topclub(s);
  4. Overleg voeren met evenementen- en sfeercommissie over op te zetten acties;
  5. Idem met de Businessclub;
  6. Verzamelen van specifieke gegevens rondom bepaalde kostensoorten (bijv. energiekosten) en uitwerken van besparingsmogelijkheden.

Heeft een goed idee of wilt u participeren in de bijeenkomsten van de Denktank, stuur dan een e-mail naar denktank@quickboys.nl .

Geef een antwoord