Kijkje in de keuken bij het bestuur

Een nieuwe rubriek waarin de bestuursleden bij toerbeurt de leden een kijkje geven in de bestuurskeuken voor wat betreft hun eigen portefeuille.
Het bestuur probeert transparant te zijn naar de leden van onze vereniging en doet dat natuurlijk tijdens de twee halfjaarlijkse algemene ledenvergaderingen, via de website en de korte verslagen van de AB plus-vergaderingen maar ook via persoonlijk contact met hen.
Als bestuur houden we ons gezamenlijk bezig met de drie belangrijkste pijlers van onze vereniging: voetbal, financiën en de commerciële activiteiten. Daarnaast heeft ieder bestuurslid zijn (of haar) eigen portefeuille en daarover willen wij de leden graag wat meer vertellen. Als boegbeeld van de vereniging is de voorzitter regelmatig in beeld. Daarom komen eerst de andere bestuursleden aan het woord en wordt er afgetrapt door Ronalda Verdoes, bestuurslid Communicatie & Juridische zaken.

"Sinds 2007 maak ik deel uit van het bestuur van onze mooie vereniging, waarbij ik sinds drie jaar binnen het bestuur verantwoordelijk ben voor de portefeuille Communicatie en Juridische zaken. Twee gebieden die totaal verschillend zijn, maar doordat ik over een goed team beschik op het gebied van communicatie en daarnaast een juridische achtergrond heb is de combinatie prima te doen.

Communicatie: wat houdt dat bij Quick Boys precies in? Dat leg ik jullie graag uit. Alles wat met communicatie te maken heeft valt onder de MultiMedia & Communicatie-commissie.

Multimedia (manager: Alex Kulk) bestaat uit drie takken:

  1. Het Webteam (coördinator: Dirk Schaap) houdt zich bezig met het vormgeven, ontwerpen, bouwen en technisch onderhouden van de applicaties en websites die aan de vereniging verbonden zijn.
  2. Quick Boys TV (coördinatoren: Martijn de Graaf en Krijn Haasnoot) verzorgt de voor- en nabeschouwingen van de wedstrijden van Quick Boys 1, beeldverslagen van de competitie- en bekerwedstrijden, interviews en specials rondom jubilea etc. ?Maar ook de beelden die worden vertoond in het sponsorhome en in de kantine (op de planning) worden verzorgd door de medewerkers van Quick Boys TV.
  3. Een verzameling van (technische) activiteiten zoals de schermen op Nieuw Zuid, de nieuw gerealiseerde internetverbinding (met de nodige hulp van IT-Control) maar bijvoorbeeld ook het Foto-team van Quick Boys / Nieuw Zuid.

Onder Communicatie (manager: Pieter Kuijt) vallen de verschillende redacties die binnen Quick Boys actief zijn. Voor intern zijn dat:

  • de webredactie,
  • ledennieuwsbriefredactie,
  • teletekstredactie,
  • de social media-redactie,
  • de programmabladredactie
  • de redactie van overige nieuwsbrieven.

Extern verzorgt het communicatieteam de losse publicaties in de diverse (lokale) kranten maar ook de input voor de clubpagina in de Katwijksche Post. Maar ook als er vanuit het bestuur een persbericht uitgegeven moet worden (bijvoorbeeld bij de aanstelling van een nieuwe trainer) wordt nauw samengewerkt met de verschillende disciplines binnen de MMC-commissie.
Het communicatiebeleid wordt vastgelegd in een communicatieplan dat gericht is op de toekomst.

… En dan de andere tak van sport waar ik me binnen het bestuur mee bezig hou: alles wat een juridisch tintje heeft. De hele wereld om ons heen ‘verjuridiseert’ en daar hebben we ook bij Quick Boys mee te maken. Wettelijke regels, KNVB-reglementen, gemeentelijke verordeningen, vergunningen: allemaal zaken die regelmatig de revue passeren. Maar ook zijn er de vele samenwerkingsverbanden, sponsorovereenkomsten, leverancierscontracten, kledingcontracten, enz.
Natuurlijk is het belangrijk dat alle mondelinge afspraken die worden gemaakt op de juiste manier op papier komen om daar in de toekomst geen onduidelijkheid over te krijgen. En vervolgens dienen deze contracten bewaakt worden om te zorgen dat de gemaakte afspraken worden nageleefd en de contracten op tijd worden verlengd of worden beëindigd.

Een groot deel van mijn tijd besteed ik verder aan het vastleggen van de afspraken die worden gemaakt met de spelers en trainers van met name Quick Boys 1 en het opstellen van opleidings- en prestatiecontracten. Maar denk bijvoorbeeld ook aan het schriftelijk bevestigen van tussentijdse afspraken met trainers en spelers die komen of gaan.

Op bestuurlijk niveau zijn er inmiddels veel protocollen en reglementen opgesteld die ook regelmatig juridisch beoordeeld en herzien moeten worden. Daarnaast krijgt het bestuur op regelmatige basis te maken met aansprakelijkheids- en verzekeringskwesties en andere  verenigingsrechtelijke zaken. Vanuit mijn kennis en ervaring probeer ik onze vereniging en mijn medebestuursleden zo goed mogelijk te adviseren.

Kortom: een interessante portefeuille die volop in beweging is. Ik hoop dat dit kijkje in de bestuurskeuken de leden een idee geeft wat er allemaal komt kijken voor het vervullen van een bestuursfunctie. Mijn collega-bestuurders volgen in de komende periode. Quick Boys is voetbal en dat moet ook zo blijven. Maar besturen is meer dan alleen voetbal en dat maakt het besturen ook zo mooi.

Tot slot wil ik graag de volgende uitsmijter meegeven: ook wij als bestuurders vervullen onze functie, net als de vele anderen die binnen onze vereniging actief zijn, op vrijwillige basis. Wij zijn gekozen door onze medeleden en hopen onze taak uit te voeren in het belang van onze mooie vereniging. Quick Boys: eensgezind vooruit!"

Geef een antwoord